Vlieghinder meten of wegen

Home Forums OZV Forum Vlieghinder meten of wegen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #314
    meetpunt
    Sleutelbeheerder

    Het huidige normenstelsel ‘Vliegen Volgens Afspraak’ (VVA)
    gaat uit van gemaakte afspraken over de wijze waarop het verkeer op de luchthaven Schiphol moet worden afgehandeld en afspraken over de hoeveelheid verkeer dat op de luchthaven is toegestaan. Hiermee beoogt het stelsel zowel lokale bescherming te bieden tegen de negatieve effecten van de luchtvaart (geluid en externe veiligheid) als aan te sluiten bij het operationele gebruik van de luchthaven. De omvang van de milieueffecten op jaarbasis voor geluid is begrensd. Het stelsel VVA is in de plaats gekomen van het oude stelsel,
    waarin onder andere grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten golden.

    Bij het oude stelsel zijn veel gemeenten ertoe overgegaan de geluidsoverlast te meten. Zo ook Leiden, Oegstgeest en veel andere gemeenten in de Bollenstreek met meetpalen van Geluidsnet. Schiphol was bang om hoge boetes te moeten betalen als geluidsoverlast een door Europa vastgestelde waarde zou overschrijden. Dit wordt handhaving genoemd en geeft rechtszekerheid aan de inwoners. Meerdere platform tegen overlast hebben wegens een gemeten overschrijding Schiphol aangeklaagd. Succes had dit niet omdat de zuiverheid van metingen bij rechtszaken in twijfel werd getrokken of omdat de overheid de handhavingswaarden een beetje wist te veranderen. Maar metingen worden steeds correcter en de overheid kan geen vals spel blijven spelen.

    OZV (indertijd Oegstgeest Ziet Ze Vliegen) koos tegen VVA en sloot zich aan bij de koepel BLRS (Belangenvereniging Leefbaarheid Regio Schiphol). Bij deze koepel is de meerderheid van platforms rond Schiphol aangesloten. Zij hebben gemeen dat zij VVA afwijzen als niet te verdedigen tegenover inwoners, omdat dit stelsel geen enkele rechtsbescherming biedt en Schiphol alle ruimte lijkt te geven om maar raak te blijven vliegen. Tenzij Schiphol inwoners wel serieus neemt.

    Dat laatste zou moeten gebeuren in Omgevings Raad Schiphol (ORS) die in 2014 van start gaat. De BLRS platsforms, dus ook OZV, hebben zich voorgenomen om er niettemin actief aan mee te doen en er te gaan ondervinden of Schiphol aanbevelingen meeneemt en afspraken nakomt.

    OZV blijft alert. Met metingen kan er geconstateerd worden of er werkelijk iets ten goede verandert. De gemeente Oegstgeest doet mee een actie van OZV in 2013; zij blijft voorlopig de meetpunten financieren, dit in tegenstelling tot enkele andere gemeenten in de Bollenstreek, die er geen geld meer voor over hebben.

    #373
    Marjan Schneider
    Sleutelbeheerder

    Dank – Nog eens helder op een rij gezet. Meten = nog steeds weten. Zonder meetgegevens door onafhankelijke instantie, valt er niets te checken of te vergelijken. Goed dat de gemeente Oegstgeest het belang van de meetpunten beseft en haar verantwoordelijkheid neemt.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.